من از هنگام بعثتم تا روز قیامت، شفیع هر آن دوتنی هستم که در راه خدا با یکدیگر، دوستی و برادری می کنند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----26979---
بازدید امروز: ----7-----
بازدید دیروز: ----1-----
درسانه

 

نویسنده: مهدی غفاری زاده
شنبه 86/10/8 ساعت 1:18 عصر

اینترنت چیست؟ ابزاری ارتباطی است؟ رسانه است؟ یک ابزار ارائه ی هنری است؟ یا ...
اینترنت همه ی این موارد هست و در عین حال هیچ کدام نیست. اینترنت دنیایی مجازی است با تمام خصوصیات قابل تصور برای جهانی که از جنس اطلاعات ساخته شده است. دنیایی که روزبه رزو در حال گسترش بوده و این توسعه از طریق شهروندان مجازی آن صورت می گیرد.
هر ملتی با توجه به هویت مجازی که برای خود در این جهان تعریف می کند جایگاه و قدرت می یابد و اگر آنچنان که امروز به نظر می رسد این جهان با سرعت به سمت فراگیری برود باید فکری جدی برای تعریف هویت ملی در جهان مجازی نمود. جشنواره رسانه های دیجیتال در حوزه ی اینترنت در همین راستا خواهد کوشید. هویتی که شامل همه ی آرمان ها، عقاید، حب و بغض های یک ملت می شود.

گام اول
امسال گام اول برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتال و به تبع آن گام اول برگزاری بخش اینترنت این جشنواره است و این به آن معناست که راه نه چندان کوتاهی تا رسیدن به آنچه به عنوان ایده آل برای این جشنواره ملی در نظر گرفته ایم باقی مانده است. در گام اول سعی کردیم تا با تمرکز بر آن بخش از دنیای مجازی (در اینجا منظور شبکه جهانی اینترنت) - که بیشترین ارتباط را از نظر محتوایی با ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار می کند – به هدفهایی مشخص دست پیدا کنیم و انشاء الله در سالهای آینده با تعمیم این تجربه بخشهای بسیار وسیع تری از این جهان تمام عیار را مورد توجه قرار دهیم.


اهداف
اینکه بدانیم در جهان مجازی اینترنت چه سهمی داریم و چه مقدار از امکانات و تاسیسات این دنیا را به خود اختصاص داده ایم، اولین و ابتدایی ترین هدف برگزاری چنین جشنواره ای است. باید دید مرزهای اطلاعاتی ما با جهان خارج چه محدوده ای را مشخص می کنند. در گام بعدی اینکه بدانیم چه عِده و عُده ای را در این مرزها در اختیار داریم و به چه میزان توانایی های بالقوه و بالفعل در دسترس ملت ایران – البته از نوع دیجیتال آن- قرار دارد؛ هدف مهم و پایه ای بعدی است. برای اینکه بتوانیم در این عرصه جدید حاکمیت ملی را حفظ کنیم و مانع از تضییع حقوق شهروندان جمهوری اسلامی در مبادلات فرهنگی و اطلاعاتی با جهان خارج شویم – که صیانت از حقوق ملت ایران از اهم وظایف دولت جمهوری اسلامی است- نیازمند این هستیم که تعریف دقیقی از توانمندی ها و نقاط ضعف و قوت خویش در این عرصه داشته باشیم.
و در نهایت حمایت، تشویق و رشد دادن نقاط قوت هدف نهایی است که جشنواره در عرصه اینترنت بر آن تاکید دارد و می کوشد با دست یابی به آن زمینه را در جهت ایجاد نشاط و ایجاد جریان پویا در میان فعالین این حوزه فراهم آورد.


بخشهای مسابقه جشنواره
همانطور که پیش از این نیز اشاراتی به آن شد در سال اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است تا با تمرکز بر روی بخشهایی که به صورت مستقیم با ماموریت های این وزارتخانه ارتباط برقرار می کنند، گام اول را محکم تر و موثر تر بردارد. از همین روست که بخشهای این دوره از جشنواره رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای در بخش اینترنت به حوزه های ادبیات، هنر،مطبوعات اینترنتی و معارف اسلامی محدود می شود. البته در کنار این بخشها با توجه به اهمیت بالایی که خدمات دهنده های اینترنتی دارند، این بخش نیز در میان بخشهای جشنواره گنجانده شده است. در کنار این بخشها سایتهای شخصی – وبلاگها- نیز بخش دیگری را به خود اختصاص داده اند.


داوری
در بخش داوری کوشیده ایم با جمع تخصص و تجربه افرادی در کمیته های داوری در مسند قضاوت قرار گیرند که علاوه بر توانایی های قابل توجه محتوایی دارای تجربایت مناسبی از کار در فضای وب بوده و همچنین با معیارهای ارزیابی در وب نیز آشنا باشند. هر چند که از متخصصین حوزه ارائه اطلاعات در فضای وب به طور حتم استفاده خواهد شد.
برنامه داوری به این صورت خواهد بود که هر اثر پس از طی مراحل مربوطه و کسب حداقل امتیاز لازم برای شرکت در جشنواره در اختیار کار گروههای کارشناسی قرار گرفته و ارزیابی می شود و در نهایت آثاری که بالاترین امتیازات را کسب کرده اند به عنوان نامزدهای دریافت تندیس به کمیته اصلی داوران معرفی شده و داوران پس از بررسی های لازم، برندگان تندیسها را مشخص خواهند کرد و در بیانیه ای اعلام خواهند کرد.


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • رسانه،تحمیق یا تنویر
    پرسش تلخ
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  • آوای آشنا

  •