سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، مؤمنِ دانایِ ژرف اندیشِ پارسایِ فروتنِ آزرمگینِ دانشورِ خوش خویِ میانه روِ با انصاف رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----26937---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----0-----
درسانه

 

نویسنده: مهدی غفاری زاده
جمعه 86/10/14 ساعت 4:29 عصر

 [ هلن صدیق بنای]

 در دنیایی که هر روز بیش از پیش، ارتباط افراد در فضای مجازی شکل می گیرد، بی شک امکان دسترسی به تکنولوژی برای ادامه چنین حیاتی، اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود. به راستی در چنین شرایطی، وضعیت 62 درصد از افراد این کره خاکی که در طول عمر خود حتی یک بار از تلفن استفاده نکرده‌اند و یا 40 درصد از ساکنینی که از نعمت برق محروم اند، چه خواهد شد؟ چگونه افراد به فضای مجازی شکل گرفته در عصر حاضر که تنها در اختیار تعداد محدودی از ابرقدرت های رسانه‌ای است، دست خواهند یافت؟ از این واقعیت تحت عنوان " شکاف دیجیتالی" یاد می شود. این اصطلاح طی ده سال گذشته کاربرد وسیعی برای بیان تغییرات گسترده در دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان یافته است.
در دهه 1990 و قبل از ورود رسانه‌های دیجیتالی متفکران به وجود "شکاف آنالوگی" اشاره می کردند و از این اصطلاح وجود تمایز و تفاوت بر حسب تولید محتوا و دسترسی به فناوری‌های رسانه های سنتی نظیر رادیو، تلویزیون و تلفن را مراد می کردند. افزون بر نابرابری در دسترسی و مصرف، نابرابری های ساختاری در تولید هم وجود داشت که هنوز هم به قوت خود باقی است. همین امر موجب شد که رسانه های غربی با تسلط بر برنامه های خبری، تلویزیونی و فیلم ها در سطح جهان به تاخت و تاز در زمینه حفظ انحصار طلبی تکنولوژی ادامه دهند.
شکاف دیجیتالی چیز جدیدی نیست، ولی این اصطلاح به مرور زمان معنایی نمادین یافته و کار خود را در عرصه فناوری‌های جدید شروع کرده است. مباحثات اخیر در خصوص نظم اطلاعات جدید و نا برابری ارتباطات و تکنولوژی برخاسته از این اصطلاح یعنی شکاف دیجیتالی است.
آلن کاوسان Alan Cawson استاد رسانه های دیجیتالی دانشگاه ساکس در مقاله خود با نام "فراتر از شکاف دیجیتالی"Beyond the Digital Divide ماهیت شکاف دیجیتالی را تشریح می کند. او در خصوص اینکه چگونه پتانسیل اینترنت می تواند در حوزه آموزش، اقتصاد و ارتباطات بین فرهنگی میان نیمکره شمالی وجنوبی از قوه به فعل در آید به بحث و بررسی می پردازد.تعاریف
در مورد معنای اصطلاح شکاف دیجیتالی Digital Divideو شاخص های آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. شکاف دیجیتالی اصطلاحی است که برای بیان نا برابریهای توزیع جهانی در زمینه دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است. به عبارت دیگر می توان گفت، تا اندازه ای شکاف دیجیتالی نشانه ای از تهدید قدرتهای نیرومندی است که جهان را در قرن بیست یکم به بخش های نابرابر از نظر دسترسی به اطلاعات تقسیم می کنند.
به تعبیری دیگر شکاف دیجیتالی نابرابری های‌ موجود میان کشور های مختلف‌ جهان‌ است که از چگونگی‌ بهره گیری آنان‌ از تکنولوژی‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ در جهت‌ توسعه‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ ناشی می شود‌.

فناوری‌ دیجیتالی
در دنیای آنالوگ افزایش تعداد افرادی که به گیرنده های رادیو، تلویزیون دسترسی دارند، بیانگر رشد روزافرون مخاطب‌های رسانه‌های جمعی است و در دنیای دیجیتالی افزایش تعداد کاربران شبکه، بیانگر افزایش روزافزون ظرفیت برای ایجاد صور جدید ارتباطی و نیز ایجاد محتوا و مطالب جدید است.
دو مشخصه مهم فناوری‌ دیجیتالی توانایی تحول و توسعه آن را افزایش می دهند.
مشخصه اول، ظرفیت فوق‌العاده اینترنت است که فضای کافی را برای شنیدن آراء مختلف فراهم می‌کند. برای مثال، سایت گوگل اکنون بیش از هشت میلیارد صفحه وب دارد. پروژه تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا واقع در برکلی تخمین می زند که هر ساله اطلاعات جدیدی معادل 37000 کتابخانه که برابر با اندازه کتابخانه کنگره ایالات متحده است، تولید می شود.
دومین مشخصه،کاهش چشمگیر موانع مالی است. این عوامل روی هم رفته امکانی برای دموکراتیزه democratisationکردن رسانه‌ها را فراهم می کنند و در نتیجه برای اولین بار موجب برابری نرخ مبادله بین شمال و جنوب می‌شوند. مفاهیم دموکراسی الکترونیکی معمولاً به تجربه های که در ارتباط با سیستم‌های رأی‌گیری الکترونیکی یا دسترسی وسیع‌ از طریق رسانه‌های الکترونیکی به دولت مربوط می‌شود. ولی در حیطه رسانه ها دیجیتالی مفهوم دموکراسی یعنی دسترسی گسترده‌ به ابزارهای ارتباطی که نظارت انحصار طلبانه ی رسانه‌های رسمی را به چالش می‌کشاند.
فناوری رسانه‌ای
اینترنت در تکامل فناوری رسانه‌ای تحولات کیفی بسیار ایجاد و رسانه‌های جمعی را در پروتکل‌های تکنولوژی همسان خود جذب کرده است. یعنی همه آنها را از طریق کامپیوتر قابل دسترسی می‌کند. با در نظر گرفتن ظرفیت، کامپیوتر می‌تواند در عین حال کتاب، روزنامه، گیرنده رادیو، دستگاه تلویزیون و تلفن تصویری باشد. با وجود این، فناوری اینترنت چیزی بیش از یک دسترسی صرف به نسخه های دیجیتالی فناوری‌ رسانه‌ای است. اینترنت ابزار ارتباطی کاملاً جدیدی، یعنی پست الکترونیکی (ایمیل)، را ایجاد کرده که به شدت تعامل ارتباطی افراد و سازمان‌ها را متحول کرده است. ظرفیت فناوری دیجیتالی در ایجاد رسانه های جدید، باعث تاثیرپذیری رسانه های آنالوگ از رسانه های دیجیتالی و تحول آن ها شده است.
آنچه از نقطه نظر استدلالی حائز اهمیت است، گسترش فوق العاده جوامع اطلاعاتی خاص است که مرهون اینترنت اند. صدها و هزاران اجتماع ویژه با بکارگیری ایمیل، سایت های خبری، وبلاگ ها شخصی و اتاق‌های چت تشکیل شده اند. توسعه ناهمگون اینترنت به این معنا است که تا کنون این جوامع اطلاعاتی جدید در جهان صنعتی نمایانگر منافع بیشتر هستند.
آموزش اینترنتی
بکارگیری اینترنت و فناوری‌های وب به مثابه ابزارهای خلاق در امر آموزش نشانگر گذر از رویکردهای کهن به سوی رویکردهای نو (کامپیوتری) است. رویکردهایی که مانند ماشین آموزش عمل می‌کنند و معلمان معتقدند که کامپیوتر خلاقیت را از میان می‌برد. در صورتیکه با توجه بیشتر می توان دید که کامپیوترها به مثابه ابزارهای تولید محتوا، خلاقیت‌ و ارتباطات با گروه‌ها امکان همکاری و تبادل اطلاعات را می‌دهند. به همین دلیل مهارت‌های اجتماعی و یادگیری افراد در ارتباط با آن بالا می‌رود.
این محتوای آموزشی است که باید توجه دانش آموزان را جلب کند (یعنی سرگرم‌کننده باشد)، آموزش را از طریق تکرار، گسترش دهد و تقویت کند. همچنین از طریق آزمون، نمودارهای آموزشی و ... روند آموزش را بهبود بخشد. این امکانات چنانچه در روند آموزش موفق باشند دانش آموزان را تشویق می‌کنند که به موضوعات و مطالب ارائه شده مکرر مراجعه کرده و علاقه نشان دهند. بطور کلی سازمان‌های فرهنگی و آموزشی زمانی می‌توانند ارتباط کارآمدی داشته باشند که محتوی مطالبشان "آموزنده" و از لحاظ اطلاعات "پربار" باشند. از نظر علمی هم استفاده از تمام حواس و ارائه اطلاعات به صورت تصویری و شنیداری به منظور جلب مشارکت مخاطب، حائز اهمیت است.
خلاقیت و ارتباطات برای فهم ظرفیت و توان اینترنت برای ارائه اطلاعات ضروری است، اما عمده تأکید در بحث استفاده از اینترنت در زمینه آموزش بر یادگیری کتاب درسی الکترونیکی و تهیه اطلاعات از کتابخانه الکترونیکی است.
اقتصاد اینترنتی
در عصر صنعتی تبادل مالکیت در عرصه بازار، شرط اساسی تجارت محسوب می شد و نقش دولت‌ها حمایت از مالکیت و بازار بود. درحالیکه زندگی در عصر الکترونیک مستلزم دسترسی به اطلاعات موجود در شبکه‌های ارتباطی است که اهمیتی برابر با تبادل مالکیت در عرصه بازار دارد. همچنین در اقتصاد سنتی افراد مجبور بودند برای کسب سود در پی بازارهای بزرگ باشند، ولی در اقتصاد اینترنتی تاجران موفق آنلاین، نظیر آمازون و ای بی دریافته‌اند که سود در ایجاد بازارهای کوچک و خرد است. در این بازارها میلیون ها فروشنده در پی یافتن راهی برای جدا نمودن بخشی از درآمد حاصل از هر معامله هستند. شاخص های اینترنت این امکان را فراهم می‌کند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به صورت ارتباطات یک به یک یا یک به چند بازارهای کوچک با هزینه های اندک ایجاد کنند.
حال اگر شرکت‌های رسانه‌ای دیجیتالی جهان مالکیت و کنترل امواج رادیویی را تحت انحصار خود درآورند، آنگاه چه تضمینی برای بقای حق مسلم میلیاردها انسانی که برای برقراری ارتباط با یکدیگر در این کره خاکی، باقی می‌ماند؟
گزارش اجلاس فرصت های کاری دیجیتالی‌ DIGITAL OPPORTUNITY TASK (DOT) که‌ در‌ می سال 2001 پس از اجلاس‌ سران‌ کشورهای صنعتی‌ جهان‌ در اوکیناوای‌ ژاپن‌ انتشار یافت به‌ بهترین‌ وجهی دیدگاههای مقامات‌ رسمی‌ این کشورها را در خصوص‌ اهمیت‌ تکنولوژی‌ اطلاعات و ارتباطات‌ برای‌ توسعه‌ اقتصادی‌ تشریح‌ شده‌ است. در این گزارش‌ آمده‌ است که اگر از‌ تکنولوژی‌ اطلاعات ‌و ارتباطات‌ به‌ نحو معقول و صحیح‌ بهره ‌برداری‌ شود، به‌ نتایج‌ امیدوارکننده‌ای‌ می‌توان دست‌ یافت.
تکنولوژی‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ فرصتهای فراوانی‌ را برای‌ محدود ساختن‌ نابرابریهای‌ اقتصادی‌، اجتماعی و نیز حمایت‌ از ایجاد ثروتهای‌ منطقه‌ای‌ فراهم‌ می‌کند. البته‌ باید گفت که تکنولوژی‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ نمی‌تواند به‌عنوان‌ یگانه‌ داروی‌ شفابخش‌ تمامی‌ مسائل‌ و مشکلات‌ مربوط‌ به‌ توسعه‌ مطرح‌ شود. ولی به ‌هرحال‌ درصد‌ قابل‌ توجهی ‌از مشکلات و مسائل مربوط به ارتباطات‌ و تبادل‌ اطلاعات‌ را رفع‌ می کند.
پیامدهای شکاف دیجیتالی
چنانچه شبکه های اینترنت در آینده به کانون جهانی داد ستد مبدل گردد، در آن صورت چه سرنوشتی در انتظار میلیونها نفری که اتصال به اینترنت برای آنها امکان پذیر نیست، خواهد بود. شاید هرگز نتوان برای این سوال، پاسخی بدست آورد.
سرعت پیشرفت فناوری نشان می دهد که جهان به دو بخش مجزا تقسیم خواهد شد. بسیاری از کشورها به عقب ماندگی روز افزون گرفتار می شوند و کشورهای صاحب تکنولوژی هم روز به روز پیشرفت خواهند کرد و به همین ترتیب بهره کشی از کشورهای توسعه نیافته افزایش خواهد یافت.
بروز شکاف دیجیتالی تاثیرات زیادی در تجارت الکترونیک، اقتصاد و آموزش خواهد داشت. حاصل این امر عقب افتادگی در علوم و فناوری کشورهای در حال توسعه خواهد بود. عمیق تر شدن این شکاف به معنای فاصله گرفتن اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها که نتیجه آن تحمیل کالا ها و تولیدات فرهنگی صاحبان تکنولوژی برای سست کردن باورها، سنت ها و فرهنگ ها ی کشورهای در حال توسعه که پیامدش نوعی استثمار فرهنگی، بحران بی هویتی نسل جوان، یاس و افسردگی در سطح جوامع خواهد شد. جوامعی که متحمل بروز ناهنجاریها ی اجتماعی روز افزون از قبیل بزهکاری، دزدی، میل به اعتیاد، افزایش طلاق و سست شدن بنیانهای خانوادگی و... خواهد شد. این مسئله‌ مهمتر از ناهمگونی‌ جوامع‌ مختلف‌ بشری‌ در دستیابی‌ به‌ تکنولوژی‌ است، لذا لازم است که نسبت به تکنولوژی فناوری اطلاعات به عنوان امری لازم و ضروری نگاه کرد.
راهکارهای برطرف کردن شکاف دیجیتالی
شکاف دیجیتالی یک مسئله پیچیده است که بصورت های مختلفی در کشورها بروز می کند و باعث چالش های عملیاتی و سیاسی در آن کشور می شود. علاوه بر این روشن است راه حلهایی که در کشورهای پیشرفته کاربرد دارند نمی توانند در کشورهای در حال توسعه کاربرد داشته باشند. راه حلها باید بر اساس درک و فهم شرایط و نیازهای آن کشور ارائه شوند.
مهمترین مسائل در پرکردن شکاف دیجیتالی توجه به سواد و بالا بردن سطح علمی افراد، توزیع صحیح دسترسی به اینترنت، ایجاد شرایطی برای دسترسی همه مردم به تکنولوژی و فناوری، توضیح و تشریح ضرورت استفاده از تکنولوژی اینترنت در عرصه تجارت، برنامه ریزی مناسب و مدون برای تجهیز مدارس به شبکه های اینترنتی و... است. زیرا در حال حاضر نیمی از افراد جامعه کشورهای آفریقایی، عربی و خاور میانه، سواد خواندن و نوشتن ندارند و از امکان تحصیل محروم هستند. نمی توان پیش بینی کرد که تا چه اندازه در عصر ارتباطات و اطلاعات این جوامع متضرر خواهند شد. ولی می توان تصور کرد در حالیکه جامعه اطلاعاتی در حال تغییر دادن شیوه های اقتصاد جهانی است، کشورهای در حال توسعه چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.
وسیع ترین پژوهش جهت سنجش شکاف دیجیتالی توسط شبکه اوربیکام Orbicom یونسکو انجام شده است. این پژوهش از تعریف شکاف دیجیتالی گرفته تا دستاوردهای آموزشی و نیز استفاده از فناوری را مورد بررسی قرار داده است. مفهوم "دولت اطلاعاتی" Infostate در این پژوهش به مجموعه‌ای از شبکه‌های اطلاعاتی، آموزش و مهارت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. ویا به منظوراستفاده منسجم و فشرده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته شده است.
اعداد و ارقام بدست آمده آشکارا نشان‌دهنده این‌ واقعیت است که میزان‌ دسترسی‌ به‌ اینترنت‌ و همچنین‌ تعداد خبرگان‌ علوم‌ کامپیوتری‌ درکشورهای‌ جهان‌ متفاوت یا به عبارتی نا برابر است.
فعالان‌ و اندیشمندان‌ دانشگاهی‌که‌در زمینه ازمیان بردن‌ شکاف‌ دیجیتالی‌ فعال هستند، ادعاهای‌ مشابهی‌ دارند که با زبانی‌ غیر رسمی‌ آن‌ را بیان‌ می‌کنند.
موسسه آنلاین اسکولز در سال1996 توسط گروهی از دست اندرکاران تکنولوژی پیشرفته تاسیس شد. این موسسه اساساٌ به منظور نصب اینترنت در مدارس مناطق محروم آمریکا تاسیس و آغاز به کار کرده است. رئیس‌ موسسه ‌ آنلاین اسکولزSchools Online میگوید: "استفاده‌ از شبکه‌ جهانی‌ اینترنت‌ سبب‌ می‌شود اطلاعات‌ و ارتباطات‌ لازم‌ با دیگر جوامع‌ بشری‌ و مردم‌ دنیا برقرارشود. این‌ شبکه‌ به‌نوبه ی خود ابزار قدرتمندی‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از آن، می توان‌ دربرابر بسیاری‌ از بحرانها مقاومت‌ کرد. درحال‌ حاضر شبکه‌ مذکور از موقعیت‌ بی‌نظیری‌ برخوردار است."
او می افزاید: " بسیار ساده‌لوحانه‌ و غیرمنطقی‌ است‌ که‌ استدلال‌ کنیم‌ استفاده‌ از تکنولوژی‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ می‌تواند منجر به حل‌ تمامی‌ مشکلات‌ جوامع‌ شود. یا صرفاً‌ وجود تعداد زیادی‌ کامپیوتر و اتصال‌ به‌ اینترنت‌کلیه‌ی مشکلات را بر طرف نمی کند. چراکه مشکلاتی‌ همچون‌گرسنگی، جنگ، تخریب محیط‌ زیست‌ و ایدز باالقوه وجود دارند."

    نظرات دیگران ( )
نویسنده: مهدی غفاری زاده
جمعه 86/10/14 ساعت 4:25 عصر

 

   [ برگردان: حمید علی‌اکبرزاده، محمدرضا میرزاامینی]


انقلاب اطلاعات در حال متحول‌سازی جنگ می‌باشد. بیش از این دیگر شاهد نبرد فرسایشی خونین نیروهای نظامی نخواهیم بود. در عوض، نیروهای کوچک و چالاکی که به اطلاعات بلادرنگ ماهواره‌ها و حسگرهای صحنه نبرد مسلح شده‌اند، با سرعت اعجاب‌آوری به محل‌های غیرمنتظره حمله می‌برند. در جنگ، فاتح و پیروز کسی است که می‌تواند از اطلاعات برای ازبین‌بردن "ابهام فضای جنگ"[1] (که دشمن را فراگرفته است) استفاده کند.

فرض کنید جنگ اینگونه باشد که نیروهای اندک و چالاکی به دفاع در مقابل توده‌های انبوهی از نیروهای به‌شدت مسلح دشمن پرداخته و بدون تلفات سنگینی در دو طرف، آنان را ناچار به تسلیم می‌کنند. به دلایل ذیل نیروهای چالاک قادر به انجام این کار هستند:

1. برای انجام این‌کار تدارک دیده شده‌اند.

2. برای مانور فضاسازی می‌کنند.

3. قدرت آتش خود را بسرعت در محل‌های غیرقابل‌پیش‌بینی متمرکز می‌کنند.

4. دارای سیستم‌های فرماندهی، کنترل و اطلاعاتی هستند که از ساختاری غیرمتمرکز برای اجرای طرح‌های تاکتیکی برخوردارند. اما همچنان فرماندهان مرکزی از آگاهی همه‌جانبه (غیرموازی) و"نگاه از بالا"[2] جهت اهداف استراتژیک سود می‌برند.
شاید نتوان پیروزی آمریکا در جنگ خلیج فارس را همتراز با موفقیت مغول‌ها در قرن سیزدهم دانست. اگرچه معمولاً تعداد مغول‌ها از نیروهای مقابل کمتر بود، اما در جنگ پیروز می‌شدند و بیش از یک قرن بزرگترین امپراطوری قاره‌ای تاریخ را حفظ نمودند. رمز موفقیت مغول‌ها، در کسب اطلاعات از میدان نبرد بود. آنان در هر زمان و مکان مناسب، حمله می‌کردند و ارتباطات روزانه خود را با فرماندهان (اگرچه صدها کیلومتر با آنها فاصله داشتند) را از طریق "سواران تیزرو"[3] حفظ می‌نمودند. اگرچه خان بزرگ بعضاً هزاران کیلومتر از نیروهای خود دور بود ولی ظرف چند روز از پیشرفت‌های آنها کاملاً مطلع می‌شد.

جنگ در عصر اطلاعات
در طول تاریخ، دکترین، سازمان و استراتژی نظامی پیوسته دستخوش تغییرات بنیادین در اثر پیشرفت‌های فناوری شد‌ه‌اند. صنعتی‌شدن به جنگ فرسایشی بین ارتشهای انبوه در جنگ جهانی اول منتهی شد. در جنگ جهانی دوم، مکانیزه‌شدن نیز به مانورهایی که در سیطره تانکها بود منجر شد. انقلاب اطلاعات باعث ظهور سبکی از جنگ می‌شود که نه تعداد زیاد نیرو و نه تحرک آنان، به نتایج مورد نظر منجر نخواهد شد. در عوض کسی که در جنگ اطلاعات بیشتری دارد، ابهام فضای جنگ را (که دشمن را در بر گرفته است) از بین برده و از مزایای قطعی آن بهره‌مند خواهد شد.
تحولات شگرفی در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، انتقال و ارائه اطلاعات و همینطور سازمان‌هایی که از افزایش اطلاعات منتفع می‌شوند، در حال رخ‌دادن می‌باشد. اطلاعات در حال تبدیل‌شدن به یک منبع استراتژیک می‌باشد و می‌تواند خود را به عنوان یک عنصر بانفوذ و ارزشمند در عصر فراصنعتی، همانند نقش سرمایه و کار در عصر صنعتی، مطرح کند.
انقلاب اطلاعات در حال به‌چالش‌کشیدن طراحی سازمان‌های زیادی است. این انقلاب، سلسله‌مراتب سازمان‌هایی که بصورت متعارف طراحی شده‌اند را از هم می‌پاشد و به مرور زمان از بین می‌برد. انقلاب اطلاعات اغلب قدرت را به نفع بازیگران کوچکتر و ضعیفتر اشاعه و توزیع‌مجدد می‌کند. این انقلاب از مرزهای فعلی مسئولیت‌ها عبور می‌کند و مرزهای جدیدی برای این مسئولیت‌ها ترسیم می‌کند و عموماً سیستم‌های بسته را مجبور به باز‌شدن می‌کند.
انقلاب اطلاعات می‌تواند باعث تغییر‌جهت در چگونگی کشمکش بین جوامع و هم چگونگی برپایی جنگ توسط نیروها شود. بهتر است بین جنگ شبکه‌ای (درگیری در سطح جوامع از طریق سبکهای ارتباط اینترنتی) و جنگ سایبر تمایز قائل شویم.
جنگ شبکه‌ای چیست؟
جنگ شبکه‌ای[4] برخوردی اطلاعاتی در سطح کلان بین ملل و جوامع گوناگون می‌باشد. هدف این نوع جنگ، مخدوش‌کردن مسایلی است که مردم مورد هدف راجع به خود و جهان اطرافشان می‌دانند و می‌اندیشند. جنگ شبکه‌ای توانایی تمرکز بر روی افکار عمومی یا نخبگان و یا هر دوی آن‌ها را دارد. این جنگ اموری همچون دیپلماسی، تبلیغات و مبارزات روانی، تخریب فرهنگی و سیاسی، اغفال و یا دخالت در رسانه‌های محلی، نفوذ در شبکه‌های کامپیوتری و پایگاه داده‌ها، تلاش یرای اشاعه جنبشهای دگراندیش و مخالف در شبکه‌های کامپیوتری را در بر می‌گیرد.
جنگ شبکه‌ای سبک نوینی در طیف گسترده برخوردها است که ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز همانند ابعاد نظامی در بر می‌گیرد. در مقابل جنگ‌های اقتصادی که هدف آن نظام تولید و توزیع سرمایه می‌باشد و جنگ‌های سیاسی که هدف آن هدایت و رهبری سازمان‌های دولتی می‌باشد، می‌توان جنگ شبکه‌ای را از طریق آرمانهای اطلاعاتی و ارتباطاتی آن تشخیص داد.
جنگ شبکه‌ای اشکال گوناگونی دارد؛ این جنگ می‌تواند در سطح دولتهای رقیب و در سطح ملل رخ دهد. نوع دیگری از جنگ شبکه‌ای وجود دارد که می‌تواند بین دولت‌ها و نیروهای غیردولتی اتفاق بیافتد؛ برای مثال می‌توان به جنگ دولت‌ها بر علیه گروه‌های نامشروع (از قبیل تروریست‌ها، تکثیرکنندگان تسلیحات کشتار جمعی و یا قاچاقچیان دارو) اشاره کرد. همچنین می‌تواند بر علیه سیاست‌های دولت خاصی توسط گروه‌های مدافع محیط زیست، حقوق بشر واعتقادات مذهبی انجام شود. این نیروهای غیردولتی ممکن است ملیت مشخصی داشته باشد یا اینکه از ائتلافی بین‌المللی تشکیل شده باشند. برخی از جنگ‌های شبکه‌ای شامل موضوعات نظامی خواهد بود؛ برای نمونه تکثیر سلاحهای هسته‌ای، قاچاق دارو و مخالفت با تروریسم، که تهدیدی بالقوه برای نظم بین المللی و امنیت ملی محسوب می‌شوند.
جنگ شبکه‌ای همان جنگهای واقعی در قالب سنتی نیستند؛ اما شاید بزودی جنگ شبکه‌ای به ابزاری در جهت جلوگیری از وقوع جنگ واقعی تبدیل شود. بازدارندگی در این دنیای پرآشوب همانگونه که به حضور و وظیفه نیروهای نظامی یک کشور بستگی دارد می‌تواند به حضور و کارکرد فضای سایبر آن کشور نیز بستگی داشته باشد.
جنگ سایبر چیست؟
به هدایت عملیات نظامی بر اساس قوانین حاکم بر اطلاعات، جنگ سایبر[5] گویند. هدف از این نوع جنگ، تخریب سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی می‌باشد؛ تلاش این جنگ در جهت شناسایی مسایلی است که دشمن به‌شدت از آن محافظت می‌کند؛ این جنگ حرکتی در جهت تغییردهی "توازن اطلاعات و دانش" به نفع یک طرف است، به‌خصوص اگر توازن نیروها برقرار نباشد. در واقع، به کمک دانش، سرمایه و نیروی کاری کمتری هزینه خواهد گردید.
این جنگ از فناوری‌های گوناگونی بهره می‌برد. از موارد برجسته این نوع فناوری‌ها می‌توان به فرماندهی و کنترل برای رسیدن به هوشمندی، توزیع و پردازش برای رسیدن به ارتباطات تاکتیکی، تثبیت موقعیت، و شناخت هویت دوست و دشمن در زمینه مبادلات سیستم‌های جنگی هوشمند اشاره کرد. همچنین این نوع فناوری‌ها می‌توانند باعث اغفال، فریب و ایجاد اختلال در تجهیزات ارتباطاتی و اطلاعاتی دشمن شده و راهی جهت نفوذ به آن پیدا کنند.
جنگ سایبر الزامات گسترده‌ای برای دکترین و سازمان‌های نظامی هم دارد. حرکت به سمت ساختار شبکه‌ای تا حدودی نیازمند فرماندهی و کنترل غیرمتمرکز است؛ اما این همه مطلب نیست؛ فناوری جدید با تامین نگاه بهتری از بالا (اصل قضیه)، سبب بهبود مدیریت پیچیدگی‌ها می‌شود.
جنگ سایبر می‌تواند باعث خلق دکترین‌های جدید در زمینه انواع نیروهای موردنیاز، و اینکه چگونه و کجا باید آنان را مستقر کرد تا بتوان به دشمن حمله‌ور شد. این که چطور و چه نوع کامپیوترها، حسگرها، شبکه‌ها و پایگاه داده‌ها در چه موقعیتی قرار گیرند، اهمیتی هم‌سطح با نحوه استقرار بمب‌افکن‌ها و عملیات‌ پشتیبانی آن‌ها (در گذشته) دارد.
جنگ سایبر می‌تواند همان "حمله رعدآسا"ی[6] قرن بیستم در قرن بیست و یکم (به عنوان ابتکاری در جنگ) باشد. پایین‌ترین سطح جنگ سایبر، مبین اهمیت گسترش اطلاعات در جنگ است: فرماندهی و کنترل، ارتباطات و آگاهی، می‌تواند در شناسایی، تعیین موقعیت، فهمیدن و اغفال دشمن (قبل از اینکه دشمن این‌کار را انجام دهد) مثمرثمر باشد.
شاید صحنه نبرد در عصر فراصنعتی، تغییرات بنیادینی را در اثر انقلاب فناوری اطلاعات به خود ببیند. افزایش وسعت و عمق میدان نبرد و بهبود مستمر دقت و تخریب‌کنندگی تسلیحات متعارف، اهمیت اطلاعات را به‌جایی رسانده است که، برتری تنها از این ‌بعد می‌تواند معنا داشته باشد و مزایای منسجمی را برای فاتح جنگ داشته باشد.
سلسله مراتب در برابر شبکه‌ها
بر اساس دیدگاه متداول، ارتش نهادی است که نیروهای آن به میدان نبرد می‌روند. معمولاً همه سازمان‌ها از سلسله‌مراتبی بر‌خوردار می‌باشند؛ به خصوص در ارتش، این وابستگی به سلسله‌مراتب بیشتر است. البته، انقلاب اطلاعات باعث نابودی تدریجی سلسله‌مراتب‌ها می‌شود و معمولاً از محدودیت‌هایی که موسسات و سازمان‌ها را احاطه کرده است گذر می‌کند.
مغولها یک نمونه باستانی می‌باشند که مطابق اصول جنگ سایبر، به نبرد پرداختند؛ سازماندهی آنها بیشتر ساختار شبکه‌ای داشت تا اینکه سلسله‌مراتبی باشد؛ در عصر حاضر نیز می‌توان به اتحاد نیروهای ویتنام شمالی و جنوبی که یک قدرت نظامی ضعیف بودند و در مقابل یک قدرت پیشرفته قویتر دفاع کردند، اشاره کرد؛ عملیات‌شان بیشتر شبیه ساختار شبکه‌ای بود تا اینکه یک سازمان باشند. حریفانی که در مقابل مغول‌ها و ویتنامی‌ها دفاع می‌کردند، سازمانهای بزرگتری بودند که نیروهایشان برای مبارزه‌کردن در یک نبرد عظیم و فرسایشی مشخص طراحی شده بودند.
در حال حاضر بیشترین دشمنان پیش روی ایالت متحده و هم‌پیمانانش (از جمله تروریسم بین‌المللی، شورشیان غیرنظامی، قاچاقچیان دارو، انجمن‌های نژادی و گروه‌های قومی و طایفه‌ای) که برخوردهای کم‌شدتی دارند، همگی از ساختاری شبیه شبکه‌ برخوردارند.
جمع‌بندی
سازمان‌هایی که بصورت ساختاری شبیه شبکه‌ هدایت می‌شوند، توانایی ایستادگی در مقابل ساختارهای شبکه‌ای را دارا می‌باشند. آینده از آن کسانی است که بر شبکه‌ها حکمرانی می‌کنند.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: مهدی غفاری زاده
جمعه 86/10/14 ساعت 4:16 عصر

 

  [ اکبر بیاتی]

نگاهی به گذران زندگی در روزگار حاضر بکنید. تا چه حد تحت تاثیر ابزارها و خدمات الکترونیکی است؟
از جمله دستاوردهای مهم آغاز عصر اطلاعات (سومین دوران زندگی بشر) پیدایش پیشوند e برای فعالیتهای مختلف زندگی انسان است . e برگرفته از کلمه electronic است و در واقع رابطه میان الکترونیک و ارتباطات از راه دور را بیان می کند. هر فعالیتی که قبلاً به صورت عادی انجام شده است امروزه به شکل الکترونیکی و از طریق خطوط ارتباطی انجام می پذیرد.
این دگردیسی ما را چقدر متحول کرده است؟ تازه ترین آماری که اخیرا از سوی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست منتشر شده، نشان می دهد که ایران در بین ?? کشور جهان رده آخر آمادگی دیجیتال را کسب کرده است. رده آخر در حالی برای ایران به دست آمده که کشور ما در ? سال اخیر ?? رتبه تنزل کرده است. اما این سقوط دیجیتال را نمی توان یک عقب گرد کامل به حساب آورد چراکه حداقل از ? سال قبل تاکنون همه مردم شاهد رشد این ابزارها و سرویس ها در زندگی روزمره خود بوده اند.
? مهارت های لازم در زندگی دیجیتالی
شرایط یک زندگی دیجیتالی از شرایط یک زندگی فیزیکال با دسترسی به امکانات و سرویس های مورد نیاز ناشی شده است . با تغییر ماهیت این زندگی به ? و ?، شهروندان با یادگیری مستمر دانش، مهارت های مورد نیاز برای استفاده از فناوری های ایجاد شده در عصر دیجیتال را می آموزند.
اگر فراگیری اینترنت را به گام بعد محول کنیم، نحوه استفاده از خودپردازهای بانکی، استفاده از کارت های اعتباری به جای پول نقد و pos ها نمونه های کوچکی هستند از این تحول که ابتدا روند الکترونیکی شدن را می پیماید و بعد دیجیتالی.
و اما فراگیری رایانه و اینترنت و هزاران زیر شاخه مربوط به آن خیز بلند بعدی است که بر اساس آمار خوشبینانه وزارت ارتباطات ?? درصد ایرانیان را تحت پوشش قرار می دهد.
وجود خدماتی بر مبنای دولت الکترونیکی شما را از بسیاری رفت و آمدهای درون شهری بی نیاز می کند. پول الکترونیکی خرید های آنلاین را از فروشگا های اینترنتی برایتان به ارمغان می آورد. تجارت الکترونیکی شما را به هزاران فرد در اقسا نقاط جهان معرفی می کند و مبادلات تجاری شما را ??? درجه متحول می کند.بانکداری الکترونیکی هر جابه جایی مالی را در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می کند.خلاصه هر فعالیتی که فکرش را بکنید ماهیت الکترونیکی به خود می گیرد: کتابخانه الکترونیکی، خرید الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، امضا دیجیتال، بلیت الکترونیکی، نظر سنجی الکترونیکی، همایش و نمایشگاه الکترونیکی، شغل دیجیتال و صدها عنوان دیگر که ماهیت الکترونیکی به خود گرفته است.
کافی است در منزل بنشیند و با دسترسی به یک اینترنت پرسرعت(اگر بی سیم باشد که دیگر تمام است) و کارت اعتباری هر نیازی که دارید برطرف کنید و برای ماه ها هم که شده از منزل خارج نشوید.
? زندگی دیجیتالی به سبک ایرانی
در جامعه ما به دلیل ضرورت هایی که دیده می شود و منافع کلانی که ورود اطلاعات در دنیای دیجیتال دارد، برخی موسسات و نهادهای دولتی در این زمینه اقداماتی را نظیر تبادلاتی که هم اکنون در بانک ها به صورت دیجیتالی انجام می شود انجام داده اند که در نوع خود موفق بوده است و در چند سال اخیر کشورمان پیشرفت های زیادی در این زمینه به خود دیده است. اما این تبادلات، آن هم میان چند بانک و یا احیانا تبادل نامه ها به صورت الکترونیکی میان برخی دستگاه های دولتی در مقابل آنچه در کشورهای پیشرفته اتفاق می افتد بسیار ناچیز است.
از سویی بخش خصوصی با وجود تمایل برای حضور، حرکت چشمگیری نشان نمی دهد. چرا که به نظر می رسد مبادلات آن هم به صورت ساده و سنتی با وجود هزینه های بالاتری که دارد، روشی مطمئن تر است. بخش خصوصی با مردمی روبه روست که مثلا برای خرید، تمایل به پرداخت نقدی دارند و کمتر با کارت اعتباری اقدام به خرید می کند. در نتیجه میل به دیجیتالی کردن فعالیت ها کمتر دیده می شود.
در چنین فضایی اگر یک مقام دولتی بخواهد گزارش بدهد، با افتخار اعلام می کند که ادارات و بانک ها و یا حتی بسیاری از افراد در ایران امروز اطلاعات خود را به صورت دیجیتالی نگهداری می کنند؛ اما درجهان امروز که فروشگاه هایfast food نیز غذای خود را از طریق اینترنت به فروش می رسانند، اگر یک ایرانی اطلاعات خود را در کامپیوتر شخصی نگهداری کند، در جهان اطلاعات پیشرفته محسوب نمی شود.
? موانع زندگی دیجیتالی در ایران
یکی از موانع موجود بر سر راه توسعه، روند نفوذ اینترنت و بستر ضعیف مخابراتی در ایران است که البته رشدهایی را نیز داشته است. اما مرهون محدودیت های اعمال شده، برای نمونه اکنون کاربران خانگی حق استفاده از اینترنت پرسرعت را ندارند و باید همچنان با اینترنت کمتر از ??k سر کنند.
اطلاعات و محتوا که شیره جان اینترنت و ارتباطات است در ایران کودکی چند ساله بیش نیست. نبود و یا ناقص بودن قوانین مرتبط کار را دشوارتر کرده است.
در این بین مشکلات پول الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی روز به روز در حال مرتفع شدن است اما از دولت الکترونیکی جز سو سویی تاکنون چیزی دیده نشده است.
با این حال فروش اینترنتی سیم کارت دائمی و اعتباری شرکت ارتباطات سیار ، ثبت نام اینترنتی دانشگاه دولتی در امسال، اینترنتی شدن برخی مراحل کارت سوخت نمونه بسیار خوب اما اندک است.
? عوامل مختلف ورود اینترنت به خانه ایرانی ها
عوامل مختلف روند توسعه اینترنت در خانوارهای ایرانی را می توان در چند چیز به وضوح دید:
?) اینترنت به عنوان محیطی آزاد برای ایجاد ارتباط به دلیل وجود بعضی فشارها ومحدودیتهای اجتماعی محسوب می شود.
?) بررسی های انجام شده نشان می دهد بعضی از نیازهای ارتباطی ( به عنوان مثال، نیاز به ارتباط با اقوام و فرزندان در خارج از کشور )، سبب شده است تا بسیاری از خانواده ها اقدام به یادگیری گفتگوی اینترنتی، پست الکترونیکی و یا استفاده از Webcam کنند.این نیازها می تواند سبب افزایش آشنایی مردم با فناوری روز و در پی آن استفاده بهینه از آن ( مانند آموزش) شود.
?) استفاده از بازی های گروهی برروی اینترنت و شرکت در جلسات گفتگوی اینترنتی توسط قشر جوان جامعه.
دلایل گفته شده باعث شده است اینترنت، خواسته یا ناخواسته، درست یا غلط در فرهنگ شهرنشینی نفوذ پیدا کند.
علیرغم اینکه میزان استفاده از اینترنت در ایران نسبت به سایر کشور ها بسیار کمتر است، اما در مورد گفتگوی اینترنتی این مسأله صدق نمی کند. بررسی های انجام شده بر روی تعداد ایرانی هایی که در اوقات در گفتگوی اینترنتی شرکت می کنند، در مقایسه با سایر کشورهای دنیا رقم بالایی است. سن شرکت کنندگان ایرانی در این نوع گفتگوها، بیشتر بین ?? تا ?? سال و محتوای گفتگوی آنها اغلب مسائل غیر علمی است!
? چرا مردم احساس نیاز واقعی نمی کنند؟
این سخن درستی است که اکنون سرویس و خدمات الکترونیکی مناسبی با بستر و زیرساخت کافی وجود ندارد، اما باید دید که چه نیازی در جامعه نسبت به این عرضه دیده می شود؟
تلخ تر از واقعیت عدم خدمات و در خور شان جامعه ما، این حقیقت است که جامعه ما هنوز درک درستی از دنیای الکترونیک و اینترنت ندارد.
با وجود فراهم شدن کارت اعتباری از سوی چند بانک و امکان پرداخت قبوض بصورت اینترنتی و یا حتی خرید کالا از فروشگا های اینترنتی، استقبال چندانی به چشم نمی خورد.
? هل دادن به سمت زندگی دیجیتالی
معادله عرضه و تقاضا در جامعه کنونی در مواردی مثل تلفن همراه متناسب نیست و تلاش می شود، تقاضای عدیده جامعه با عرضه به روش های مختلف پاسخ داده شود.
اما شاید مجبور هستیم به دلیل محدود بودن تقاضا برای دریافت خدمات الکترونیکی و برآورده کردن نیازهای روزمره افراد از طریق وب، عرضه را توسعه دهیم.
عرضه ای که در گام های نخست با عامل های تشویقی و احیانا اجباری مردم را جذب کند. نمونه اجباری ثبت نام کنکور در سال جاری نمونه خوبی است. هر چند بهتر است در گام اولیه هر دو روش الکترونیکی و فیزیکالی برای عملیات اداری وجود داشته باشد و عامل تشویقی برای فردی که الکترونیکی اقدام کرده، در نظر گرفته شود، اما به هر حال امر مبارکی بود.
در بحث ظرفیت سازی، مردم باید برای بهره مندی، مهارت های لازم را در جامعه اطلاعاتی بیاموزند.
? شرایط زندگی بهتر در عصر دیجیتال
تامین دسترسی آسان و ارزان به آخرین دستاوردهای فناوری پیشرفته ICT برای مردم برحسب نیازهای هر طبقه و گروه، فراهم آوردن امکانات لازم برای یادگیری مستمر دانش و مهارت های مورد نیاز برای استفاده از این فناوری ها شرایط ایده آل برای زندگی در عصر دیجیتال است.
? حرف آخر
با وجود شرایط مأیوس کننده معیارهای ذکر شده، کم شدن تدریجی هزینه دسترسی به اینترنت و نیز همگانی شدن آن از طریق تبلیغات مثبت یا منفی، سبب ایجاد شرایط نسبتا مطلوب در مقایسه با سایر کشورهای هم تراز و در حال توسعه شده است و امیداوریم روز به روز - ببخشید، سال به سال- بهتر شود.

    نظرات دیگران ( )
نویسنده: مهدی غفاری زاده
جمعه 86/10/14 ساعت 4:14 عصر


 
جهان مجازی به معنای واقعی یک جهان است
 
جامعه‌اطلاعاتی- همشهری آنلاین-شکوه خسروانی:
دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، در آستانه برگزاری همایش "فضای تعاملی جهانی- محلی: نهادهای مجازی" به تشریح دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداخت.

از دیدگاه دکتر عاملی فضای مجازی مولود به وجود آمدن صنعت ارتباطات حاضر با غایب است. از زمانی که صنعت ارتباطات در قالب علائم مورس شکل گرفت انسان برای اوّلین بار توانست ارتباط با غایب را در بستر جهان فیزیکی تجربه کند. بعد از این نوع ارتباط، یک نوع ارتباط تک سویه و مجازی در قالب تولیدات سینمایی، رادیویی و تلویزیونی شکل گرفت. از این به بعد است که ما شاهد یک فضای ارتباطی جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد هستیم.

به گفته دکتر عاملی، جهان مجازی به معنای واقعی یک جهان است. یعنی تمام ظرفیتهای جهان واقعی را درون خودش تکرار می‌کند. بسیاری از مقوله‌های جدی زندگی روزمره مثل کار و شغل ،‌ نظام بانکداری، خرید و فروش و حتی سرگرمی‌ها را نیز می‌توان در آن یافت، جهانی که جهان همه‌رسانه نیز هست. رادیو، تلویزیون و سینما همه نه با  کاراکتر خودشان بلکه با کاراکتری کاملا متفاوت در این جهان تکرار می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به این سئوال که ایران چقدر وارد این جهان مجازی شده است، می‌گوید: ما بصورت جدی وارد این جهان شده ایم و اجزاء جدی از عناصر ایرانی وارد این جهان شده است و می توان گفت ما از یک "ایران مجازی" با خصیصه خاص ملی این جهان برخوردار شده ایم. برای ورود کاربردی به این جهان به یک زیر ساخت قوی صنعتی نیازمند هستیم که در درجه‌ی اول صنعت مخابرات است.

البته در این رابطه نیز در ایران قدمهایی برداشته شده است. به خصوص در تهران 220 کیلومتر کابل نوری کشیده شده است که یک زمینه سخت افزاری مناسب برای شکل گیری "تهران مجازی" فراهم آورده است.

به نظر من اینترنت پر سرعت یک ضرورت قطعی برای این فضا‌ست. باید یکسری اقدامات اولیه در این زمینه برداشته شود، اقدامات اولیه به این معنا که اولا فرهنگ مجازی باید در ایران توسعه پیدا کند، ‌ما یکی از پر سرعت‌ترین ضریب‌های استفاده از اینترنت را در خاورمیانه داشتیم یعنی 2900 درصد رشد در 5 سال گذشته.

این نشان دهنده این واقعیت هست که جامعه ایرانی به لحاظ فرهنگنی، از انگیزه گسترده حضور و زندگی مجازی برخوردار است. این انگیزه و معرفت اجتماعی، منبع قدرتمندی اسب برای بهره گیری از کارکردهای حرفه ای و معیشتی این فضا.

وی اینگونه ادامه می‌دهد که: از طرف دیگر تجربه‌ی این فضا در کشور ما توسعه پیدا کرده است. ما حدود یک میلیون بلاگر در تهران داریم که لزوما همه‌ی آنها فعال نیستند ولی این نشان دهنده‌ی یک جامعه جدی در فضای مجازی است. نهادها و سازمانهای ما همه دارای وب‌سایت هستند. حتی اشخاص نیز به ایجاد وب‌سایت علاقه نشان داده‌اند. بخشی از نقل و انتقالات ما در بانکها مجازی شده است.

این مجموعه نشان از یک روندهای جدی جهت حضور در فضای مجازی است.  قدم های خوبی برداشته شده است، اما ایده‌آل نیست و نمی‌توان آن را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کرد. به نظرم هنوز نه از ظرفیتهای کافی برخوردار هستیم و نه از آنچه داریم به خوبی استفاده می‌کنیم. در واقع جهان مجازی ما یک جهان رها شده و غیر هدفمند است. این فضای غیر حرفه ای و غیر کارکردی می تواند ما را صرفا گرفتار آفت های این فضا کند و از مزایای این فضا بی بهره بمانیم.

از نگاه دکتر عاملی، دانش فضای مجازی در کشور ما بسیار دانش ضعیفی است . حتی می‌توان این ادعا را نیز داشت که جامعه مهندسی ما نیز از ظرفیتهای فضای مجازی و زیرساختهای آن و ساختمان متفاوت آن نسبت به فضای واقعی، مطلع نیست.

ما نیازمند آنیم که یک آموزش ابتدایی عمومی در کشور ایجاد کنیم. مثلا آموزش این مطلب که  تفاوت یک کتاب در این فضا با یک کتاب چاپی چیست و یا اینکه وقتی یک کتاب در قالب صفحات وب قرار می‌گیرد ساختارش چگونه تغییر می‌کند. اولا تبدیل به عدد میشود پس شما هر تغییری در این کتاب می‌توانید ایجاد کنید یعنی مثل اعداد ریاضی می‌توانید با آن کار کنید.

نکته‌ی دیگر اینست که کتاب مجازی  از امکان جستجوی متفاوت برخوردار است. شما در کتاب چاپی باید حتما یک سری منابع داشته باشید. منبع شما باید در متن هم چاپ شود ولی در فضای مجازی میتوان از هایپرلینک استفاده کرد و کتاب در واقع فقط یک کتاب نیست، بلکه از طریق یک نظام بین متنی تبدیل به یک "همه کتاب در موضوع خود" می شود.

هر جایی که متعلق به دیگران است را می‌توان هایپرلینک کرد و این هایپرلینک یک "جهان کتاب در کتاب" به وجود می‌آورد. به این ترتیب شما می‌بینید که یک کتاب دایره‌المعارفی  در حوزه‌ی کاری خودش است. بنابراین کتاب دیجیتال با کتاب چاپی تفاوت عمده دارد. بسیاری از مقولات دیگر هم همین خصیصه را دارند.

نکته‌‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد اینست که خیلی کارهایی که انجام می‌شود، انسان با بنیادها و زیر ساخت‌های آن آشنا نیست. فضای مجازی از لحاظ انجام کار، یک "فضای خود راهبر" است. یعنی وقتی شما وارد آن می‌شوید با یک ساعت وقت گذاشتن می‌فهمید که باید چه کاری در آن انجام دهید. خودش راه را نشان می‌دهد، بنابراین کار با آن راحت است اما نسبت کارایی فرد در این فضا بستگی به دانش مجازی خود فرد دارد.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین در این خصوص که دانشگاه مجازی از چه ویژگی متفاوتی برخوردار است می‌گوید.: دانشگاه مجازی از دانشگاه واقعی جدا نیست. دانشگاه مجازی مبتنی بر تجربه‌های دانشگاه واقعی است یعنی در دانشگاه مجازی نیز تلاش می شود همه عناصر کلاسی و دانشگاهی در دانشگاه واقعی بکار گرفته شود، با این تفاوت که کلاس در فضای دیجیتال، واقعی مجازی، غیر مرکزی و تعاملی همزمان با ظرفیت همه جهان تحقق پیدا می کند. در این فضا کلاس، فضای آموزشی، تعامل استاد و دانشجو و جایی برای کنارهم  بودن دانشجویان و حتی حس مسئولیت حضوری کلاس فراهم شده است. 

بنا براین حس یادگیری در یک فضای جمعی در دانشگاه مجازی نیز پیش بینی شده است.
درون این فضا نیز گاهی امکاناتی را به وجود می‌آورند که قوی‌تر از جهان واقعی است. به نوعی حس جمعی را به وجود می‌آورند و ساعت مشخص می‌گذارند. این فضا غیر مرکزی و پراکنده است. ممکن است یک نفر در امریکا باشد و یک نفر در تهران، اما با ساعت مشخص می‌توانند در یک فضای زنده به تعامل با استاد بپردازند. در واقع دانشگاه مجازی از خصلت چند فرهنگی، چند مکانی و چند ظرفیتی بالا برخوردار است.

سرعت در فضای آموزش مجازی خیلی بیشتر از فضا ی واقعی است و آموزش بسیار متراکم است. برخلاف فضای واقعی که استاد ممکن است با تاخیر و تانی مطالب را به دانشجو منتقل کند، در فضای مجازی فرایند آموزش سریعتر است یعنی فرد نیازمند سرعت است.

نقدی که برخی به آموزش مجازی دارند نیز همین است چرا که دانشجویانی که عادت به فضای مجازی ندارند نمی‌توانند خود را سریع وفق دهند، اما طبیعت این فضا هیجان و سرعت است و در واقع با ذهن آنالوگ در این فضا حرکت کردن، امکان پذیر نیست.

کسانی در این فضا موفق خواهند بود که تجربه‌ی فضای واقعی را داشته باشند. این سیستم خیلی نظام مند است و پیچیده تر از دنیای واقعی است. بنابراین ذهن باید خیلی به مقوله‌های واقعی نزدیک باشد تا بتواند این مجاز را بسازد.

اصلا جهان واقعی آمده تا بگوید که در کنار فضای واقعی و با توانایی های فضای واقعی ولی با ضریب قدرت بیشتر قادر به ارائه خدمات است. تلاش این فضا "تولید واقعیت تقویت شده" است. بنابراین طراحان این فضا باید بصورت گسترده و عمیق فیزیکی و در عین حال مجازی فکر کنند و این پاردوکس جدی تعامل بین این دو جهان است


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: مهدی غفاری زاده
سه شنبه 86/10/11 ساعت 2:26 عصر

 

        رادیو در ایران‌

      توسعه‌ رادیو در ایران‌

  در بدو تاسیس‌، رادیو تهران‌ دارای‌ دو فرستنده‌که‌ یکی‌ برای‌ موج‌ متوسط و دیگری‌ برای‌ موج‌کوتاه‌ بود، برای‌ پخش‌ برنامه‌های‌ خود از یک‌استودیو در محل‌ اداره‌ بی‌سیم‌ استفاده‌ می‌کرددر سال‌ 1327 یک‌ فرستنده‌ در اختیار رادیوقرار گرفت‌ و یک‌ استودیوی‌ کوچک‌ در میدان‌ارگ‌ برای‌ پخش‌ اخبار ساخته‌ شددر سال‌ 1336 نام‌ رادیو تهران‌ به‌ رادیو ایران‌تبدیل‌ و بعدها در جنب‌ رادیو ایران‌ فرستنده‌دومی‌ بنام‌ رادیو تهران‌ نیز مشغول‌ به‌ کار گردید که‌در آغاز امر تنها موسیقی‌ از آن‌ پخش‌ می‌شد.

    اهداف‌ و تشکیلات‌ رادیو
    
اداره‌ رادیو در بدو تاسیس‌ به‌ اداره‌ کل‌ انتشارات‌و تبلیغات‌ به‌ مدیریت‌ دکتر (عیسی‌ صدیق‌ اعلم‌)،استاد دانشگاه‌ واگذار شداهداف‌ و وظایف‌ این‌ اداره‌ عبارت‌ بودند از:
    -1
تعیین‌ سیاست‌ و خطمشی‌ رادیو
    -2
توسعه‌ فرهنگ‌ عمومی‌ و آشنا کردن‌ مردم‌ به‌اصول‌ زندگی‌ نوین‌
    -3
توجه‌ به‌ وحدت‌ ملی‌، مبانی‌ ملیت‌ و حفظاستقلال‌
    -4
شرح‌ تحولات‌ کشور
    -5
رعایت‌ کامل‌ سیاست‌ دولت‌ در انتشار اخبار
    -6
تاسیس‌ مدرسه‌ برای‌ تربیت‌ خطیب‌، قصه‌گو،شاهنامه‌ خوان‌
    -7
نصب‌ رادیو و بلندگوی‌ عمومی‌ در مرکز شهر
    -8
تاسیس‌ مدرسه‌ هنرپیشگی

        اولین‌ کسانی‌ که‌ در رادیو مشغول‌ شدند
    
این‌ افراد از میان‌ فرهنگیان‌ و هنرمندان‌ شایسته‌ وبا ذوق‌ انتخاب‌ و از سایر وزارتخانه‌ها به‌ اداره‌ کل‌انتشارات‌ و تبلیغات‌ منتقل‌ شدند.
    
استاد محمد حجازی‌ ملقب‌ به‌ مطیع‌الدوله‌(نویسنده‌ و داستان‌نویس‌)، عبدالرحمن‌ فرامرزی‌(نویسنده‌ و مدیر روزنامه‌ کیهان‌) حسینقلی‌ مستعان‌(داستان‌نویس‌)، ابوالقاسم‌ پاینده‌ (نویسنده‌)،ابوالقاسم‌ اعتصام‌زاده‌ و مشفق‌ همدانی‌ (مترجم‌)و نیز برای‌ تعیین‌ خطمشی‌ و سیاست‌ رادیو،شورای‌ عالی‌ انتشارات‌ بر پا شد که‌ اعضای‌ آن‌عبارت‌ بود از: علامه‌ محمد قزوینی‌، محمد علی‌فروغی‌ (ذکاء الملک‌)، دکتر قائم‌ غنی‌، دکتر علی‌اکبر سیاسی‌ (رییس‌ دانشگاه‌ تهران‌) دکتر رضا زاده‌شفق‌، دکتر محمود افشار و استاد علینقی‌ وزیری   بخش‌ خبر مسئول‌ تهیه‌ و پخش‌ اخبار رادیو، خبرگزاری‌پارس‌ بود، که‌ روزگاری‌ آژانس‌ پارس‌، نام‌ داشت‌در ابتدای‌ کار، آژانس‌ پارس‌ اخبار روزنامه‌ها راقیچی‌ می‌کرد و به‌ دست‌ گویندگان‌ رادیو می‌داد.اما ر فته‌ رفته‌، پس‌ از پنج‌ سال‌، این‌ آژانس‌ به‌ یک‌خبرگزاری‌ جدی‌ تبدیل‌ شد که‌ علاوه‌ بر تهیه‌ وپخش‌ اخبار رادیویی‌، هر روز چهار شماره‌ بولتن‌صبح‌ و عصر از اخبار ایران‌ و جهان‌ تهیه‌ می‌کرد وبه‌ رایگان‌ در اختیار روزنامه‌ها قرار می‌داد. گزارش‌های‌ رادیویی‌ نیز یا از طریق‌ فرستنده‌ سیاربه‌ طور زنده‌ پخش‌ می‌شد و یا جریان‌ رویداد،روی‌ نوار، ضبط و در بخش‌ اخبار از رادیو پخش‌می‌گردیداخبار خارجی‌ از طریق‌ تله‌ تایپ‌ (دستگاه‌ خودکارخبرگیری‌) که‌ نقش‌ خبرنگار را بازی‌ می‌کرد،دریافت‌ و سپس‌ توسط مترجمان‌ در مدت‌کوتاهی‌ ترجمه‌ و برای‌ تنظیم‌ خبر رادیویی‌تحویل‌ سردبیر اخبار می‌شد. پس‌ از تنظیم‌رادیویی‌، توسط مسئولان‌ خبرگزاری‌ کنترل‌ وبرای‌ پخش‌ به‌ استودیوی‌ رادیو ایران‌ تحویل‌می‌شد. ناگفته‌ نماند از سال‌ 25 تا 38 نیز به‌ مرورهر استانی‌ برای‌ خود (زیر نظر اداره‌ کل‌ انتشارت‌ ورادیو) اقدام‌ به‌ تاسیس‌ رادیو نمود.  صدای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌... و پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌، نام‌ سازمان‌ رادیو،تلویزیون‌ ملی‌ ایران‌ تبدیل‌ به‌ صدا و سیمای‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ شدریاست‌ این‌ سازمان‌ هر پنج‌ سال‌ یک‌ بار توسطمقام‌ معظم‌ رهبری‌ انتخاب‌ می‌شود، بالاترین‌ مقام‌رادیو، معاون‌ رییس‌ سازمان‌ در حوزه‌ صدامی‌باشد. هدف‌ صدا و سیمای‌ جمهوری‌ اسلامی‌،انتقال‌ و انتشار پیام‌ به‌ جامعه‌ می‌باشد، که‌ بسیارمتمرکز و منسجم‌ در این‌ امر تلاش‌ می‌کند امروزه‌ رادیو مانند یکی‌ از اعضاء خانواده‌هامی‌باشد. همچون‌ مصاحبی‌ مهربان‌ آنچه‌ را که‌ شمامی‌خواهید در اختیارتان‌ قرار می‌دهد و اگرنیازی‌ به‌ آن‌ نداشته‌ باشید به‌ سادگی‌ با فشاردگمه‌ای‌ می‌توانید آن‌ را کنار بگذاریدهنگام‌ کارکردن‌ نیازی‌ نیست‌ تمام‌ توجه‌ شما به‌ آن‌باشد، کافی‌ است‌ گوش‌هایتان‌ را کمی‌ تیز کنید، تاآنچه‌ را که‌ دوست‌ دارید بشنوید و لذت‌ ببرید.همانطور که‌ روز به‌ روز به‌ توسعه‌ رادیو و تلویزیون‌افزوده‌ می‌شود، امیدواریم‌ محتوای‌ کیفی‌ آن‌ نیزروز به‌ روز بهتر شود


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • رسانه،تحمیق یا تنویر
    پرسش تلخ
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  • آوای آشنا

  •